تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/11/28 - 10:42
کد خبر: 193189

مجید شاه‌حسینی در آخرین روز نشست هم‌اندیشی سینما انقلاب:

حق انقلاب است که از سینمای خود توقع داشته باشد/ چرا توقع داریم چنین سینمایی مورد توجه مخاطبان قرار گیرد

حق انقلاب است که از سینمای خود توقع داشته باشد/ چرا توقع داریم چنین سینمایی مورد توجه مخاطبان قرار گیرد

ورود به مسائل اجتماعی صلاحیت و تخصصی می‌خواهد که در این سطح از سینما شاهد آن نیستیم. وقتی آرمان‌های اصیل انقلاب در تعداد قابل توجهی از فیلم‌های امسال مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد باید این سوال را بپرسیم که چرا توقع داریم چنین سینمایی مورد توجه مخاطبان ما قرار گیرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: هفتمین و آخرین روز از پنجمین دوره نشست هم‌اندیشی سینما انقلاب از ساعت ۱۵ روز (سه شنبه) با اکران فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» ساخته مانی حقیقی همراه با نشست های نقد و بررسی اساتید و نخبگان دانشگاهی در تالار سوره حوزه هنری آغاز و در دومین بخش امروز نیز از ساعت ۱۸:۳۰ فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با حضور کارگردان و برخی عوامل این اثر برای منتقدان و اصحاب رسانه به اکران گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از اکران فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، نشستی با عنوان بررسی جشنواره فیلم فجر با حضور مجید شاه‌حسینی دبیر اسبق این جشنواره و مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

شاه‌حسینی در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در باب سینما و اثرات آن گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «سینما می‌تواند از ارکان تمدن ساز کشور باشد» در حقیقت ما باید در این حد از سینما مطالبه داشته باشیم همچنین ایشان در آخرین سخنان خود خطاب به جوانان به جناح بندی‌ گروه‌های سیاسی اشاره کردند و گفتند: امروز دو گروه داریم گروه وفادار به انقلاب و گروه غیر وفادار به انقلاب، اگر در سینمای کشور بپذیریم که عده‌ای وفادار و باورمند هستند و در مقابل عده‌ای این باور را نداشته و وظیفه خود را ستیز خود با این باور می‌دانند دسته بندی کنیم، می‌توان به نکاتی اشاره کرد.

وی درباره جشنواره فیلم فجر سی و چهارم گفت: جشنواره معانی خاص خود را دارد، از مدتها قبل از شروع این جشنواره پیش‌ فرض من این بود که احتمالا فیلم‌های بهتری را نسبت به سال گذشته شاهد خواهیم بود چرا که در مورد بعضی از فیلم‌ها با من مشورت شد و یا در مورد برخی از فیلم‌ها اطلاعاتی به دستمان رسید که به نظر می‌رسید چند فیلم قابل توجه و وفادار به انقلاب با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواهیم داشت. با گذشت زمان و نزدیک شدن به جشنواره این پیش فرض کمی تغییر کرد چرا که می‌دیدم از برگزار کنندگان اسبق این جشنواره دعوتی به عمل نیامد که بی‌سابقه بود. از آنجا بود که فهمیدیم قرار نیست عده‌ای فیلم‌های امسال را ببینند و البته بعدا متوجه شدیم که عده‌ای مخاطب خاص برای آن تعریف شده‌اند. برای مثال می‌بینید که پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره امسال در کمتر از یک ساعت انجام شد و احساس می‌شد که در زمینه مخاطب جشنواره محافظه کاری صورت می‌گیرد. همچنین در هنگام اکران فیلم‌ها نیز بسیاری از سالن‌ها خالی بود که نشان می‌داد بلیت‌ها برای یک سری افراد خاص صادر شده است و این موضوع در پردیس مردمی بیشتر احساس می‌شد.

شاه‌حسینی معتقد است اگر جشنواره ملی است پس مخاطب آن نیز باید ملی باشد و اگر این مخاطب محدود می‌شود، نکته‌ای در این بین وجود دارد.

دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: باید به این سوال پاسخ داد که رهگفت‌های جمهوری اسلامی برای امروز جهان چیست، اصولا هر انقلابی آرمانی دارد که آن آرمان‌ها و اعتقاداتش را برای جهانیان با صدای بلند بیان می‌کند و منطقاً سینما باید بتواند این حرف‌ها را بزند. در اینجا ممکن است عده‌ای حرف از سینمای ایدئولوژیک به میان آورند و یا از کشورهایی بگویند که می‌خواستند سینمایشان به آرمان‌هایشان نزدیک باشد اما در نهایت به سینمای ایدئولوژیک روی آوردند.

وی افزود: باید توجه داشت که حق یک انقلاب است که از سینمای خود توقع رسانه‌ای داشته باشد، علی‌الخصوص که یک انقلاب دینی باشد. چنین انقلابی که حرف جهانی دارد باید از آرمان‌های خود، مسیرهای پیموده‌ شده، مشکلات در راه و راه مواجهه با آنها سخن بگوید و این سینما است که در این میان می‌تواند تمدن‌ساز باشد. حال اگر چنین سینمایی شروع به تقلید کردن کرد و نگاه محصور شده‌ای از فلان کشور اروپایی در آن ایجاد شد، دیگر قاعدتا نمی‌تواند معانی بلند و آرمان‌های آن انقلاب را با خود به همراه داشته باشد. سوال اینجاست که این توقع را باید از سینماگران داشته باشیم و یا مدیریت‌ها آن؟ در جواب باید گفت: از آنجا که سینما و عوامل مربوط آن توسط مدیران فرهنگی ما عهده‌داری می‌شود این توقع از آنها می‌رود.

مجید شاه‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به این پرسش پاسخ داد که سهم هر معضل و نمایش آحاد مختلف مردم بر روی پرده سینما چقدر است؟ این موضوعی است که باید بررسی شود بسیار مهم است که چه تصویری از مردم و ارزش‌های آنها بر روی پرده‌های سینما نقش می‌بندد و از اینجاست که می‌توان فهمید نسبت سینما و انقلاب و غیرانقلاب چگونه است. برای مثال اکنون مسئله جمعیت برای کشور ما بسیار مهم است. اما در تعدادی از فیلم‌های امسال می‌بینیم که عمل حرام سقط جنین قبح‌زدایی می‌شود و روش‌های آن آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی فیلم‌ها نیز بحث فرزند و داشتن آن به عنوان یک تهدید برای خانواده‌ها مطرح می‌شود. در فیلم‌های امسال مسئله فقر را در سینما داشتیم اما به گونه‌ای است که یک فقیر معتاد نیز بوده همه آرمان‌های او کشته شده و او برای رسیدن به حق خود چاقو برداشته تا حقش را بگیرد. اگر چنین موضوعاتی در سینما گسترش یابد چهره انقلابی یک جامعه مخدوش می‌شود. در حقیقت باید گفت تعریف درستی از فقر و غنا بر روی پرده سینما شکل نگرفته است و همچنین در مقابل باید گفت که اگر راه‌کاری مثل اقتصاد مقاومتی برای برون رفت از تحریم‌ها درست و مهم است، با چنین مفهوم مهمی بر روی پرده سینما شوخی می‌شود.

وی ضمن اشاره به زیر سوال بردن قصاص در تعدادی از فیلم‌های جشنواره امسال گفت: در چند فیلم بحث قصاص زیر سوال رفته در حالی که این موضوع یک بنیان اعتقادی و زمینه‌ای مذهبی دارد، در بیش از سه فیلم این بنیان به گونه‌ای نقض می‌شود و در اینجا باید این سوال را مطرح کرد که آیا در این فیلم‌ها فقط یک سوال مطرح می‌شود یا قصد خدشه جدی به این مفهوم دینی را دارند. در بسیاری از فیلم‌های امسال می‌بینیم که افراد فقط ماهواره‌ می‌بینند این ادعا که مردم‌مان در خانه‌شان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را نگاه نمی‌کنند بسیار گزاف است. 

شاه‌حسینی اضافه کرد: فضای خانواده را تهدید نشان داد و در مقابل دوستان خیابانی را فرصت نشان می‌دهند. باید این سوال را از سازنده پرسید که آیا برای چنین ادعایی کار آماری انجام شده و یا براساس چند شنیده در حال صادر کردن یک حکم کلی است؟ آیا فضا گونه‌ای است که باید از محارم به غیر محارم پناه ببریم؟ به نظر می‌رسد که ظاهرا سازنده یک فیلم فقط نقد یک خانواده را دارد اما وقتی دوربین فقط روی آن خانواده تمرکز می‌کند، انگار همه جامعه را نشان می‌دهد. نکته مهم دیگر از هم گسیختگی زن و شوهر در بسیاری از فیلم‌های امسال بود، طلاق به عنوان یک امری طبیعی مطرح شده و غیرت به عنوان یک بد بینی غیرعادی نشان داده می‌شود و البته انسان غیور به عنوان کسی مطرح می‌شود که زندگی را برای همسرش تلخ می‌کند. باید توجه داشت که نقد منصفانه نظام قبلی خوب است اما این که بیاییم از پدیده زشتی مثل ساواک تعریف جدیدی بدهیم ادعای گزافی است که باید جواب داده شود.

مجید شاه‌حسینی در پایان گفت: در مجموع باید گفت که اگر بخواهیم از جهت وفاداری و یا خلاف موازین انقلاب به فیلم‌ها نگاه کنیم، تعدادی از فیلم‌های امسال نمره قبولی نمی‌آورند و باید دقت کرد که چه تعدادی از فیلم‌های قابل قبول حاصل سرمایه‌گذاری مدیریت دولتی ما است. گاهی اوقات پرداختن به مسائل اجتماعی در شرایطی که نتیجه درستی را از آن نگیریم، غیرمعقول، غیرمشروع و غیرعلمی است. به همین واسطه اگر صفاتی را در فیلم خود به شخصیت‌ها بدهیم که به گروه زیادی از افراد جامعه تعمیم داده شود تهمت زده‌ایم. در حقیقت ورود به مسائل اجتماعی صلاحیت و تخصصی می‌خواهد که در این سطح از سینما شاهد آن نیستیم. وقتی آرمان‌های اصیل انقلاب در تعداد قابل توجهی از فیلم‌های امسال مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد باید این سوال را بپرسیم که چرا توقع داریم چنین سینمایی مورد توجه مخاطبان ما قرار گیرد. پس از برگزاری این جشنواره تمام جوایز از یاد همه می‌رود و فقط این فیلم‌ها هستند که در ذهن ما می‌مانند و برای همیشه تصاویری از جامعه‌مان ارائه می‌دهد که اگر بعدا کسی بخواهد راجع انقلاب اسلامی جستجوی کند سراغ چنین تصویرهایی خواهد رفت. یادمان باشد که چه تصویری را نشان می‌دهیم.

گفتنی است پس از این نشست و در آخرین بخش آخرین روز پنجمین هم اندیشی سینما انقلاب از ساعت ۲۱:۳۰ فیلم «هفت ماهگی» ساخته هاتف علیمردانی به نمایش گذاشته شد.

پنجمین دوره «سینما انقلاب» به همت جنبش فکری هنری «سینما انقلاب» و با دبیری روح الله رجبی برگزار و جوایز سینمایی این دوره نیز در روز ۳۰ بهمن ماه به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top